Zorg op afstand
Als de zorg thuis of heel dichtbij huis geboden wordt in plaats van dat je ervoor naar het ziekenhuis hoeft te gaan, spreken we van zorg op afstand. Terwijl het dus juist dichtbij huis is. Deze term wordt gebruikt omdat het voor de zorgverlener betekent dat deze een afstand aflegt in plaats van in de spreekkamer blijft. De verpleegkundige komt bijvoorbeeld aan huis of de huisarts biedt de zorg die daarvoor alleen in het ziekenhuis geboden werd. Een belangrijke aanjager voor zorg dichtbij huis zijn digitale innovaties die virtuele communicatie mogelijk maken. Daarom wordt er ook wel over digitale zorg gesproken.
Digitale zorg
Door de coronapandemie is digitale zorg in een stroomversnelling terechtgekomen. Dat is te merken aan de versnelde introductie van beeldbellen. Beeldbellen met je arts of verpleegkundige wordt nu vaker dan voorheen aangeboden. Zo’n consult op afstand via een beeldscherm blijken meer mensen te omarmen dan vooraf gedacht werd. Nu sommige mensen niet naar het ziekenhuis durven of niet kunnen, is er meer bereidheid om nieuwe technologieën uit te proberen. Zowel door de zorgverleners als door patiënten.
Biedt jouw zorgverlener dit aan?
Het begint bij zorgverleners die het leuk vinden om deze nieuwe vorm van ondersteuning te bieden. Ze snappen hoe de techniek werkt en weten hoe ze online het makkelijkste een goed gesprek kunnen voeren. Want voor het voeren van een gesprek via een beeldscherm heeft een zorgverlener extra vaardigheden nodig. Zo moet een zorgverlener zich bewust zijn dat je via het beeldscherm soms non-verbale signalen mist. Dit kan ondervangen worden door duidelijk te checken hoe de boodschap overgekomen is en of je alles begrepen hebt.
Sta je open voor zorg op afstand?
Of zorg op afstand iet voor je is, hangt ervan af of de voordelen van virtueel communiceren voor jou opgaan:
- Dat je bijvoorbeeld sneller contact hebt
- Dat het een goed alternatief is voor als je niet naar het ziekenhuis kunt of wil komen
- Dat het minder stressvol is omdat je thuis kunt blijven
- Dat het een prima afwisseling is van normale afspraken in het ziekenhuis
In dat geval ben je sneller bereid om zorg op afstand uit te proberen.
Wat ook meespeelt is of je het vertrouwen hebt dat je er technisch uitkomt op de computer, tablet of smartphone. Ben je handig met de computer of kun je hulp hierbij krijgen vanuit het ziekenhuis of van een bekende.
Fysiek ziekenhuisbezoek blijft.
Zowel patiëntenorganisaties als zorgverleners zijn het roerend met elkaar eens: het fysiek ziekenhuisbezoek bij de neuroloog of parkinsonverpleegkundige zal altijd blijven. Zeker de persoonlijke kennismaking waarbij je elkaar in de spreekkamer in de ogen kunt kijken, vinden de meeste mensen noodzakelijk voor een vertrouwde start. Specialisten geven aan dat de diagnose stellen beter in de spreekkamer lukt, dan op afstand. Zorg op afstand is wel heel handig om tussendoor contact te hebben, je kunt even snel contact hebben in plaats van maanden te wachten op je volgende afspraak. Ook wordt het ingezet om te bespreken hoe het met je gaat of een nieuwe behandeling aanslaat of dat symptomen verergeren.
Andere mogelijkheden op afstand
Sommige neurologen en verpleegkundigen vragen aan patiënten of ze thuis metingen willen bijhouden via een apparaatje of een app. Zo kan bijvoorbeeld nagegaan worden hoe vaak iemand valt of hoe vaak iemand een tremor heeft. Dat is vaak makkelijker om via een apparaatje uit te meten of via een app bij te houden, dan zelf te onthouden en weer te vertellen als je in de spreekkamer bent. Ook kan het wachttijd schelen. Dat is bijvoorbeeld het geval als een apparaatje een seintje geeft dat er een afwijking is en de verpleegkundige meteen contact opneemt.
Wat komende jaren steeds verder ontwikkeld zal worden is dat patiënten die normaal gesproken nog in het ziekenhuis op een verpleegafdeling moeten blijven eerder naar huis kunnen, als de thuissituatie dit toelaat. Het verdere herstel vindt dan vanuit huis plaats, waarbij controles en metingen met een apparaatje en/of app uitgevoerd worden, gecombineerd met coaching aan huis of op afstand. Sommige behandelingen kunnen zelfs nu al in de thuissituatie plaatsvinden waardat voorheen alleen via een ziekenhuisopname mogelijk was.
Maatwerk
Gewoon een afspraak in het ziekenhuis zal zeker nog een hele lange tijd gewoon blijven bestaan. Maar waarschijnlijk gaat er wel een verschuiving plaatsvinden. Aan patiënten zal steeds meer gevraagd worden hoe zij het liefst de zorg willen ontvangen: een afspraak in het ziekenhuis, bellen of via contact via het beeldscherm? Dat kan er ook voor zorgen dat meer patiënten kiezen voor een ziekenhuis op afstand. Als je kunt beeldbellen, maakt het niet uit dat het ziekenhuis aan de andere kant van het land is. Bespreekbaar maken hoe je het liefst contact hebt en welke ondersteuning je erbij nodig hebt, moet het uitgangspunt zijn. Daar wordt de zorg voor jou beter van!
Ontdek hoe anderen omgaan met parkinson
- 8 jaar geleden gediagnosticeerd met parkinson.
- Iedere dag met sport bezig
Weet je zeker dat je deze site wilt verlaten?
Er wordt in uw browser een nieuw tabblad geopend waarmee u een andere website met aanvullende informatie kunt bekijken.
AbbVie is niet verantwoordelijk voor de inhoud of links van die website en AbbVie stemt niet zondermeer in met de links waar die website naar verwijst. Wees u er zich van bewust dat deze andere website mogelijk andere standaardvoorwaarden heeft en een andere regeling voor de gegevensbescherming hanteert. AbbVie is hier niet voor verantwoordelijk. Andersom betekent de verwijzing van AbbVie naar deze website NIET dat verdermetparkinson.nl of AbbVie wordt goedgekeurd door de website waarnaar wordt verwezen.
Ga door
Meer lezen over Eten en voeding bij parkinson.
Meer lezen over Schommelingen in de werking van de medicijnen.
Meer lezen over de 5-5 regel.